SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

Blog Baru

Posted by Detguaq Friday, July 18, 2008

Lagi satu blog baru untuk sekitaran Jerai diujudkan. TAHNIAH kepada Melayu Jeri yang memperkenalkan blog beliau kepada aku dichat box aku(awat tak dak orang nak chat ngan aku tak tau....). Dah aku lawati. Topik awal ialah pasai ghengga dan topik kedua ialah pasai pemilihan.

Komen Aku:

Pasai Ghengga. Pada sifat memanglah ghengga suka bersarang dipokok-pokok termasuklah pokok buah-buahan. Dan memang dah Allah anugerahkan sifat ghengga ni sifat begitu. Sifat kewilayahan adalah sifat semulajadi makhluk. Manusiapun ada sifat kewilayahan begitu. Tetapi makhluk lain bertindak(respon) mengikut naluri yang Allah dah tetapkan, iaitu menyerang apabila terasa diganggu/ceroboh wilayah mereka.

Bab pasai tak boleh kat sapapun buah yang masak ini adalah sebenarnya sifat yang ada pada sebahagian manusia tak kira sapa, terutama Melayu(pada aku). Tapi mengenai DAP menggunakan PKR dan PAS, pada aku adalah sebaliknya. Sebenarnya pada aku, guna memperguna sebawnarnya tiada yang terkecuali dan berkecuali. PAS guna PKR. PKR guna DAP. Dap perguna PAS. Dalam BN? Seropa gak......

Dan aku juga nak komen mengenai coretan dibawah yang aku cut dari blog berkenaan:

"berbalik bab bila Pak Lah nak letak jawatan aku rasa sudah terjawab bila dia nak letak jawatan , tapi masih berbunyi cuma aku teringat kata-kata kawan aku yang juga orang UMNO, nak buat peralihan kuasa ni melibatkan hal Negara bukan nak tukar pengerusi PIBG, banyak perkara-pekara penting yang perlu diselesaikan. rasanya aku pun tak mau penganti Pak Lah nanti tercari-cari atau mengagau merata, kawan aku keje MPSP sebagai "Pilot Helicopter" ( Tukang Mesin Rumput ) nak naik pangkat sebagai mandor pun kena kursus dulu......."

Bagi aku pengumuman peralihan kuasa itu bukanlah jawapan kepada senario politik semasa. Ini bagi akulah. Kenapa mesti tunggu hingga dua tahun? Kenapa pula bakal pengganti beliau perlu tercari-cari atau menggagau merata? Apakah penulis bermaksud dan mengakui bahawa perjalanan regim DSAAB ini begitu kucar-kacir sekali dan tiada langsung sistemnya? Apakah benar begitu dahsyat sekali sehingga perlu menggagau merata? Dan apakah benar bahawa bakal penggantinya nanti walaupun siapapun gerangannya adalah orang yang tiada langsung pengalaman dan perlukan satu lagi 'padang bola' untuk warm-up kerana sekarang ini hanya dibenarkan duduk dibangku simpanan dengan tidak langsung diberi peluang hatta untuk berlari memanas badan walaupun hanya di'tepi padang'? Apakah DSAAB hendak penggantinya mengulangi senario belum sempat 'menendang bola' berulang?

Memang betul peralihan kuasa melibatkan hal Negara, tetapi kita juga harus ingat bahawa formula berkenaan bukanlah formula yang sesuai untuk sistem demokrasi. Apakah definasi demokrasi sebenarnya? Ini pada saya adalah formula untuk sistem menggantikan penghulu kampung pinang sebatang atau sistem beraja, yang boleh mewasiatkan kedudukan beliau kepada pengganti semasa beliau masih lagi berkuasa tanpa perlu merujuk kepada sesiapa. Manakala UMNO adalah sebuah parti yang menguruskan satu komponen parti-parti yang menguasai sebuah kerajaan yang menggunakan sistem demokrasi sebagai landasan pemerintahan.

Aku tertarik dengan klausa masih banyak "perkara penting yang perlu diselesaikan". Apakah perkara itu? Untuk rakyat atau untuk diri sendiri? Kalau begitu nisbahnya, tentulah TDM dulupun wajar meregang masa beliau sehingga semua perkara penting yang beliau rancangkan tidak tergendala. Ya.....sudah tentu jambatan indah sudah menganjur beberapa ratus meter ketengah selat terberau, sudah tentu proton sekrang ini berupaya mengeluarkan enjin kereta yang lebih ekonomik dan menjimatkan minyak hasil penghibrinasi antara enjin berteknologi lotus dan mv Augusta, sudah tentu singapura masih lagi terkial-kial dalam mendapatkan hak keatas batu putih,
sudah tentu DSAI masih lagi berehat didalam sel tanpa dapat mengucar-kacirkan cuaca politik Malaysia, sudah tentu......banyak kalu nak sebut....

Dan analogi terakhir tu malas aku nak kupas kerana terlalu jauh menyimpang kerjaya sebagai mandur dan kerjaya politik.

0 Responses to Blog Baru

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ