SILA LAWATI BLOG DETGUAQ

SILA LAWATI BLOG DETGUAQ
BLOG INI ADALAH ALTERNATIF KEPADA BLOG PELANTAQHUJAH DAN AKAN MENGGANTIKAN BLOG PELANTAQHUJAH SETELAH PIHAK BLOGSPOT SEHINGGA KINI TIDAK 'REMOVE WARNING CONTENT' SEHINGGA MENYUKARKAN PENGUNJUNG.

Sila e-mailkan....detguaq10@gmail.com

SAYA AMAT MENGALU-ALUKAN SEBARANG MAKLUMAT YANG SAHIH DAN BERFAKTA UNTUK DI WAR-WARKAN DALAM BLOG INI DEMI UNTUK MENGEMBALIKAN KEDAH KEPADA UMNO/BN.

SILA INBOX DALAM FACEBOOK SAYA ATAU E-MAILKAN MAKLUMAT ANDA KEPADA:
detguaq10@gmail.com

Followers

Kat Sini Juga Boleh Daftar Sebagai Rakan Blog

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

HIMPUNAN JUTAAN BELIA

PERTEMUAN DENGAN TDM DISTAR CITY

Posted by Detguaq Tuesday, May 20, 2008















Gambar-gambar semasa TDM diStar City hotel


Pagi setelah singgah sebentar dipejabat untuk maklumkan kepada kerani yang baru aku ambil apa yang pelu dilakukan oleh beliau sepanjang ketiadaan aku di pejabat, lalu aku terus menuju keAlor Setar. Beberapa orang kawan-kawan aku telah berada disitu menunggu dari awal ketibaan TDM. Aku sampai tepat jam 10 a.m. Ada kawan dari Alor Setar mengoleng-olengkan tangan, tujuan untuk menyakat aku(konon nak bagitau yang TDM tak jadi datang lah kot). Namun aku terus bergegas kedalam lobi hotel dan kebetulan kawan-kawan kau menelepon aku dan memberitahu aku untuk terus masuk kedalam dewan melalui tangga. Sampai kedalam aku terus kemeja yang disediakan untuk menandatangani kehadiran(yang pada peringkat bersurai kau mencadangkan tendatangan itu diubah kepada tandatang yang menyokong kenyataan dan tindakanTDM). Semasa menandatangani aku perasan YB Soraya(Sg Tiang) dan YB Syed Sobri(K/Nerang)pun ada. Apakah tujuan kehadiran mereka? Beberapa SB juga ada. Balachi Tok Detpun ada










Kerusi sudah penuh orang masih berpusu-pusu. Ramai yang terpaksa berdiri. Aku tidak bernafsu sangat untuk duduk, tetapi berjalan mundar-mandir untuk berjumpa dengan beberapa orang kawan-kawan baik dari lain-lain bahagian UMNO muhupun kawan-kawan 'maya' yang dah tak 'maya' lagi setelah kerap bertemu.










Bila TDM tiba, aku berpeluang untuk menjadi yang terawal didalam dewan untuk menyambutnya. Tanganku yang dihulur segera dijabat oleh tangan TDM, langkahannya menuju kepentas diwarnai oleh langkahan yang gagah, tak sepadan dengan usia beliau. Gambar demi gambar aku rakamkan, gambar beliau dan gambar mereka yang hadir. Hadirin semakin ramai yang kena berdiri. Ada yang mengambil langkah drastik untuk duduk ditengah-tengah laluan bersama anak diribaan untuk menatap seorang pemimpin yang disegani dunia.








Dimulai dengan ucapan oleh pengerusi majlis dari Dewan Perhimpunan Melayu Kedah yang menjemput TanSri Khalid selaku pemimpin DPMK sebagai pemula, beliau mengalu-ngalukan kehadiran ramai orang yang dengan rela hadir tanpa perlu diangkut oleh bas yang disewa dan nasi bungkus yang disedia. Eh eh, ada juga yang dihantar oleh mereka-mereka yang tertentu untuk mendapat firsthand story sepeti orangkanan Det Khalid, YB-YB, orang kepercayaan YB(spt DUN Guar Chempedak), pemecah suasana seperti salah seorang anggota Pemuda Bahagian Pokok Sena dan pengkagum TDM seperti seorang wanita Cina yang gugup tetapi dapat juga meluahkan apa yang ingin diperkatakan.








Selepas ucapan Tan Sri, terus dijemput TDM untuk berucap. Tiada apa yang perlu diulas oleh saya mengenai ucapan TDM, bukan keran tiada isi, tetapi isinya boleh dibaca pada blog-blog yang ada seperti mykmu, depa-kata dan blog tun sendiri.








Yang saya ingin tarik perhatian, bila samapai sessi soaljawab, maka beratur panjanglah mereka yang ingin bertanya seperti orang beratur dikedai nasi kandar. Malangnya oleh keran masa yang terhad, tidak semua dapat peluang untuk bertanya dengan TDM. Apa yang saya kesalkan mereka yang bertanya ini kadangkala lupa bahawa perhimpunan ini bukanlah perhimpuan parti yang mereka sibuk dok memperkenalkan jawatan masing-masing. Sekadar memperkenalkan nama sudah memadai. Dan ada lagi yang masih dok ingat TDM masih PM lalu bertanyakan soalan yang tidak dapat TDM sebagai marhein UMNO untuk laksanakan persoalan tersebut. Penanya itu berasal dari Banggol Lalang, Gurun......hidup dalam nostalgia rupanya dia.








Dan bangun pula pengerusi tetap disatu bahagian yang mengeluarkan ketetapan-ketetapan dalam perlembagaan UMNO. Hello, awat tak buat semua tu diBahagian hangpa? Laksanakanlah langkah berani itu tanpa restu Ketau Bahagian.








Kemdian pula tu bangun AJK(Timbalan Ketua(?) Bahagian Pendang(aku tak pasti pula) menyarankan langkah-langkah dalaman yang hanya tujuannya untuk bangun bercakap sebagai tujuan penonjolan imej(itulah yang diomelkan semasa berjalan bersama seorang kawan lagi menuju kekenderaannya).








Sebelum tu bangun juga seorang bekas timbalan Ketua Bahagian(dakwa beliau adalah dari Kuala Kedah) bertanya sesuatu kepad Tun, yang saya kurang jelas, lalu tidak dapat saya ulas, tetapi yang paling menarik ialah pertanyaan dari Puteri Kuala Kedah yang bertanya TDM kenapa memilih Pak Lah? Jawapan TDM bukan sahaja sekadar jawapan malah merungkai sebab sebenar pemilihan Pak Lah. Mengikut perlembagaan parti, bukan mengikut kehendak dan nafsu TDM. Kerana pada masa itu, Najib(?) adalah pilihan hatinya, bertentangan dengan kedudukan terkanan dalam UMNO. Salah TDMkah? atau salah seluruh ahli UMNO yang pada masa itu nampak imej Mc Clean pada Pak Lah? Ye lah...... siapa yang angkat dia dari bawah? Selepas di'freeze'kan setelah peritiwa hitam Kuli-TDM?Siapa yang bagi undi untuk kerusi -kerusi yang dia bertanding? Sehinggalah dia bertanding kerusi Naib Persiden seterusnya kerusi Timbalan Presiden? Siapa kalau bukan seluruh ahli UMNO? Hai lah Puteri, bukankah kelahiranmu dibawah tangan TDM? Puas hati dengan jawapan TDM? Aku puas hatilah....








Tetapi semasa dia mencabar ahli UMNO untuk keluar sekejap dari parti, ramai yang keahliannya sebagai ahli biasa tiada masalah untuk mengiakan saranan TDM, tetapi bagi yang ada jawatan, inilah pilihan yang paling susah untuk diterjemahkan. Maka kehadiran mereka hanyalah untuk menghiburkan hati, sekadar untuk melihat stand alone show.
















1 Responses to PERTEMUAN DENGAN TDM DISTAR CITY

  1. jeanbara Says:
  2. Saudara,
    Terima kasih kerana 'rakaman' peristiwa yang cukup jelas. Terima kasih juga kerana memuatkan gambar-gambar yang menarik di blog ini. Ia tentu dapat meredakan 'keinginan' sesiapa juga yang tidak dapat bersama di majlis di Star City itu.

     

Post a Comment

Adap biarlah beradat

Mengenai Aku

Luahan serta pandangan dari sudut rakyat marhien. Rakyat yang akarnya adalah Melayu dan melayu itu adalah akar Tanah ini.

Tanah ini Melayu Nusantara yang punya, tetapi adat Melayu melayan tetamu umpama sedarah, melindung sahabat umpama se bapa, menyuap kawan umpama se ibu.

Adat Melayu juga bila tertindas bangun membingkas, bila di tekan bangkit melawan bila di hina terpa membela.

Fahamilah.....
Dalam adat ada kelembutan,
Dalam pendirian ada ketegasan.


Flag Counter

free counters
Related Posts with Thumbnails

BERANI BERUBAH!!!

BERANI BERUBAH!!!

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

DENYUT NADI BLOGGER PRO UMNO

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan
Maklumat di Dahulukan Fakta di Utamakan

PAPA DOLL

PAPA DOLL

BANTU KJ KELUAR UMNO

INDIKATOR

Jurublog berharap undian di atas dapat membantu memberi petunjuk kepada kj, itupun atas kenyataan oeh kj bahawa beliau akan keluar dari UMNO sekiranya ramai ahli UMNO sertai PERKASA. Inilah sahaja jasa kecil saya untuk bantu kj keluar dari UMNO.
**Ikhlas**

Twitter

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

Haramkan Parti Imigran Penjajah!

BOIKOT OLD TOWN

BOIKOT OLD TOWN

TANAK BUBUR

Twitter Updates

    follow me on Twitter

    GEJUT KEDAH!!!

    GEJUT KEDAH!!!

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA

    SATU SEKOLAH UNTUK SEMUA
    PLEASE SIGN THE PETITION FOR SSS. Click The Logo and you'll be directed to the petition.

    DARI PAS KE UMNO

    PELENGGAQ DETGUAQ